Utombordsmotor

Tips inför motorkonservering/motorservice för din utombordsmotor. Under tipsen finns de produkter du behöver.

2-taktsmotor: 

1. Vi rekommenderar att du kör igenom motorns kylsystem med färskvatten när båten står på land. Detta är extra viktigt om båten har gått i salt eller bräckt vatten. Använd en spolmuff och sätt över kylvattenintaget och koppla till en vanlig trädgårdsslang. Varmkör motorn och koppla sedan loss bränsleslangen/stäng bränslekranen. När motorn börjar hacka, spruta motorkonserveringsspray i luftintaget.

2. Byt olja i växelhuset. I nerkant på riggen sitter två skruvar, en luftskruv och en tappskruv. Tappskruven sitter i regel långt ner på riggen under kaviationsplattan och luftskruven sitter en bit upp. Sätt ett tråg under motorn, skruva först loss tappskruven och sedan luftskruven och låt oljan rinna ut. När du fyller på olja kan du antingen göra det genom att trycka in oljan med hjälp av pipen på tuben eller flaskan. Har du mer än ca 3 dl olja så är Mercurys oljepump mycket bra, den skruvas på flaskan och gärngas sedan in i hålet där tappskruven sitter. På så vis blir det minimalt med kladd. Fyll på olja tills det kommer ut genom luftskruven, sätt i luftskruven först och sedan tappskruven.

3. Ta loss tändstiften, rengör dem och inspektera deras skick. Byt ut vid behov. Spraya gärna motorkonserveringsspray i hålen innan du sätter tillbaka tändstiften.

4. Använd ett smörjfett och fetta in smörjpunkter på motorn och styrningen.

5. Om du har bränsle kvar i tanken. Tillsätt Sta-Bil Marine Formula. Tillsatsen eliminerar bl.a. vatten i bränslet och förhindrar tillväxt av mikroorganismer i tanken. 


4-taktsmotor:

Gör alla steg som ovan samt att under steg 2 byt även olja i motorn. De flesta motorer har en tappskruv undertill på själva motorn. Alternativt kan man använda vår 6 liters oljebytarpump, då suger man upp olja genom påfyllningshålet. Viktigt att motorn är varmkörd, annars är det svårt att få ut oljan.