Rapport från Arkö Runt

2014-08-28
Team Marinaman.se gjorde återigen en stabil insats när årets Arkö Runt gick av stapeln. Läs deras rapport från tävlingen här.

Arkö Runt 2014 med Team Marinaman.se 23/8

Lördagen 23/8 seglade Team Marinaman Arkö Runt. Arkö Runt är en av de största seglingarna i vår region och i år deltog 61 båtar i regattan. Banan är ca 30NM med start och mål i Oxelösund.

Väderprognosen för dagen var växlande molnighet och syd-sydvästlig vind runt 4 m/s. Detta är ett register som vi är lite svaga i speciellt på kryss och skvalpig sjö, så vi visste att vi skulle få det tufft mot flera mer lättdrivna båtar.

Vi startade i grupp 2 som tredje minsta båt tillsammans med 14 andra båtar. Det var en tuff grupp med 3 tidigare Arkö Runt vinnare, regerande svenska mästaren i Rival 22 och 2 Expresser som aldrig går att räkna bort.

Vid starten var den verkliga vinden syd-sydost ca 3-4m/s. Det var lovartfördel på linjen så vi valde att starta längst upp i lovart. Tyvärr hade vi mindre vind än båtarna längre ner på linjen. Inferno 29:an Power Play gick som tåget i den lätta vinden och skvalpiga sjön, de fick ett oroväckande långt försprång direkt. Vi kämpade på i fri vind och lyckades ta ett mindre skift på vägen ut mot första rundningsmärket (1) som vi rundade strax efter en Express och Per Sandberg i sin Rival 22. Bakom oss jagade den snabbe och tidigare Arkö Runt vinnaren Anders Roman i sin NF.

Efter första märket sträckte vi för BB halsar över Bråviken mot Logen (2). Nu hade vinden ökat till ca 5-6 m/s och vi seglade ganska snart om Expressen samtidigt som vi tog in på Rival 22’an och Inferno 29’an.

När vi rundade Arkö var vi nästan ikapp Rival 22’an men hade tyvärr blivit omseglade av en Banner 33RC som också gick i vår startgrupp. Nu blev det spinnakersegling genom Arkö- och Gränsösund, vi seglade aktivt och gippade oss fram i vindbyarna. Vi höll här jämn fart med Rival 22’an men fick se oss omseglade av NF’en som går fortare än oss på läns.

Uppe vi Anholmen (4) revs spinnen och det blev en kort sträckbog upp mot Marö (5). Här kunde vi klocka Inferno 29’an och konstatera att hans försprång inte räckte för att slå oss. Mellan Marö (4) och Grässkären (5) var vi den enda i de tidiga startgrupperna som kunde bära spinnaker i vinden som nu ökat till 7-8m/s.

Vi har i år köpt en ny reachingspinnaker och med den uppe tog vi in rejält på båtarna framför. Uppe vid Grässkären (5) hade vi seglat ikapp NF’en igen och strax därefter seglade vi om dem på väg upp mot Oxelösund. Sista sträckan från Grässkären (5) upp mot Oxelösund blev till en början en sträckbog, halvvägs vred dock vinden mot sydväst och ökade ytterligare så vi fick segla spinnaker sista biten.

Arkö Runt 2014 blev en konstig segling utan en riktig kryss men det var ändå väldigt roligt och händelserikt. Team Marinaman slutade 3:a i startgruppen och 6:a totalt. Vi vann även vandringspriset till bästa båt som inte deltog 2013. Vi tycker att vi gjorde en bra segling och känner oss nöjda!

Efter målgången fortsatte Per & Peter upp till Nynäshamn. Nu ligger båten där och rycker i förtöjningarna, ivrig att segla Hyundai Cup 30/8. Då skall vi vinna en bil så håll tummarna för oss!