Topplacering för Team Marinaman.se i Hyundai Cup!

2014-09-03
Team Marinaman.se övertygade i Hyundai Cup och kom på en fin 6:e plats bland 200 deltagande båtar.

Hyundai Cup 2014 med Team Marinaman.se 30/8

Lördagen 30/8 seglade Team Marinaman Hyundai Cup i Nynäshamn. Hyundai Cup är en av de största kölbåtsseglingarna på ostkusten och i år deltog ca 200 båtar i regattan. Tävlingen genomförs med jaktstart vilket innebär att båtarna startar på olika klockslag beroende på SRS-tal för att sedan gå i mål vid ungefär samma tid.

Vi kom upp till Nynäshamn fredag eftermiddag för att förbereda båt och nav i god tid och slippa stressa. I Nynäshamn var det feststämning, massor av båtar, seglare, musik och dessutom sol. Efter att vi förberett oss fick vi tid att njuta av stämningen och spana in de andra ekipagen.

På lördagen vaknade vi till sol och svaga vindar. Väderprognosen för dagen var svag nordostlig vind vridande mot ost. Vi brukar ha det lite svårt i lättvind, men med platt vatten utan vågor så kan vi gå bra ändå.

Banan gick lite kors och tvärs utanför Nynäshamn vilket innebar varierande segling med mycket trafik då man korsade andra banben flera gånger.

Vi startade 10:34 tillsammans med 3 andra båtar. Vi kom iväg fint, drog ifrån de andra direkt och seglade snabbt ikapp flera båtar som startat tidigare på kryssen ut mot märke 1 (Finnhällarna). Efter Finnhällorna föll vi av ner mot fyren Örngrund (märke 2). Här gick vi bra med vår reachingspinnaker och vi tog in rejält på båtarna framför. Vid Örngrund skiftade vi till länsspinnaker och nu hade vi en lång bog ner mot märke 3. Nu avtog vinden rejält och vi fick aktivt jaga de små vindpuffar som fanns.

Vi sökte oss österut och gick i en båge då vi tyckte vi hade något mer vind på den kanten. Det gick inte fort men vi gick bra jämfört med andra och höll avståndet till de större båtarna bakom. Tyvärr såg vi hur några av de mindre båtarna som startat före oss fick vind och drog iväg längre fram. När vi närmade oss märke 3 vred vinden tillfälligt mot syd-sydost och vi fick kryssa sista biten i väldigt svag vind. Vid rundningen av märke 3 hade vi bara 5 båtar framför oss och ett bra avstånd till de stora båtarna bakom men 3 båtar framför hade dragit iväg rejält nu och började kännas utom räckhåll.

Mellan märke 3 och 4 blev det en stäckbog med genua. Vid märke 4 åkte länsspinnen upp i mycket svag vind. Vi började nu snegla på klockan, skulle någon båt hinna i mål innan maxtiden? Här passerade vi ytterligare 2 båtar men blev omseglade av en Stare som också gått bra. Det blev en lång läns upp mot märke 6, där vi fick släppa förbi en Express som hade innerspår. Strax efter märke 6 kom den efterlängtade vinden från ost, det var verkligen befriande. Nu fick vi en sträckbog upp mot  Örngrund (märke 2 ) igen.

Efter Örngrund fick vi ännu en gång användning av vår reacherspinne på väg ner mot märke 7. Här tog vi in rejält på Expressen och Staren. Mellan märke 7 och 8 en kort kryss och snabb ompackning av spinnen. Vinden hade nu ökat till ca 7 m/s. Efter märke 8 var det halvvind upp mot Finnhällorna (märke 1) med vår reachingspinne igen. Nu blev vi omseglade av 100-fotaren Hyundai och vi såg ett par andra stora båtar närma sig. Vid Finnhällorna var vi ikapp Expressen men blev omseglade av Cramo en Sinergia 40. Här blev det gipp och spurt in i mål. På sista sträckan in mot mål blev vi omseglade av några stora båtar till och gick i mål som tolfte båt.

Efter omräknad tid räckte det till en 6:e plats i Hyundai Cup 2014. Det blev ingen ny bil men vi är mycket nöjda med vår 6:e plats. Nu vet vi hur det skall gå till och får se till att vinna bilen nästa år!

Nu laddar vi om inför Byxelkroken den 20-21 sept, det blir den sista seglingen för säsongen!